Ett steg på vägen mot ett utsläppsfritt samhälle

I ca 100 år har våra fordon kört på bensin och diesel, men detta måste upphöra eftersom klimatet förstörs vid förbränning av kol. Vi behöver jobba mot ett utsläppsfritt samhälle och där har elfordon en mycket viktig roll.

Det finns två typer av elfordon: batterielfordon (BEV) och bränslecellsfordon (FC-EV). Batterielfordon börjar bli allmänt kända men bränslecellsfordon är ännu ganska ovanliga i Sverige.

- I motsats till elfordon som i många fall kan laddas hemma, så måste man åka och tanka FC-EVs på samma sätt som vi alltid gjort, att tanka fullt tar ca 5 min berättar Mikael Lindblad, affärsutvecklare på Oazer. Bränslecellsfordon som tankas med vätgas är en av många viktiga faktorer för att bekämpa klimatförändringarna och uppnå mål 13. Eftersom ingen förbränning sker i bränslecellsbilar består utsläppen från fordonen endast av vattenånga.

Tills nyligen har det i Sverige endast funnits fyra fasta vätgastankstationer och ingen av dem har legat norr om Gävle. Företaget Oazer har nu ändrat på det och under våren kommer deras första tankstation att invigas i samarbete med infrastrukturbolaget Svevia. Tankstationen ligger på Västerslätt i Umeå och initialt ska den användas för att tanka Svevias två vätgasdrivna inspektionsbilar, vilket innebär en besparing på ca tio ton CO2 per år.

-Än så länge har Sverige relativt få vätgasbilar, vilket gör det svårt att få lönsamhet i stora stationer, berättar Mikael. Det har Oazer löst genom att tillhandahålla smarta, skalbara och semimobila stationer och i vissa varianter tillverka vätgasen på plats, endast el och vatten behöver då anslutas till stationen. Initialt riktar Oazer in sig på samarbete med kundföretag inom transport, fordonsflotteägare och varumärken som eftersträvar ”Zero emission”. De små vätgastankstationerna är semimobila vilket gör att de kan säljas vidare eller kompletteras med fler enheter om kundens fordonsflotta minskar eller ökar i storlek.

Vätgas har stora miljöfördelar jämfört med fossildrivna bilar och både för och nackdelar jämfört med batterielfordon. Bränslecellsfordon har sina största fördelar när man ska köra långt eller har tung last. Batterielbilen har väsentligt högre verkningsgrad än bränslecellsbilen ca 90% jämfört med 60%. (Bensin och dieselbilar ligger långt efter med en verkningsgrad på ynka 20-35%.) Men batterielbilen har å andra sidan längre tanktid och kortare räckvidd. I Teknikens världs sammanställning från 2019 framgår det tydligt att även om batterielbilarna är på stark frammarsch jämfört med för några år sedan, så skiljer det fortfarande en hel del i räckvidd mellan de två elbilstyperna (batteri och bränslecellsbilar).

Är du en fordonsflotteägare i stånd att köpa in en ny fordonsflotta bör du definitivt kolla upp om bränslecellsfordon kan vara något för ditt företag eller organisation.

 

Text: Maria Klintenäs

Bild: Oazer

 

Top

Intresseanmälan

Sidan är under utveckling. Klicka här för att komma i kontakt med oss!



  • 1. Jag är intresserad av:

  • Kontaktuppgifter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi lagrar dina kontaktuppgifter för ovan syfte till dess att du säger upp prenumerationen.
Läs mer om vår integritetspolicy här.

Kontakt