Svensk flishugg på väg till Kanada

Örnsköldsviksföretaget Multi Channel Swedens innovativa flishugg är på väg ut på den internationella marknaden. Nicklas Boström som är VD på företaget åkte tillsammans med flera andra företag kopplade till Bizmaker Forest Accelerator program över till Kanada i höst. De deltog på Scandinavian Startup Week som är ett återkommande initiativ som tar nya tillväxtföretag ut på internationella marknader.  Målet för Multi Channel Sweden är att alla existerande skivhuggar i branschen på sikt ska bytas ut mot Multi Channel Sweden trumhugg, Flexchipper. Ett led i det arbetet är en informationsturné i Kanada under 2018.

Multi Channel Swedens konstruktion bidrar både till ökat råvaruutnyttjande och minskade transporter. Förutom att huggen i sig drar mindre energi än skivhuggen, så ger den jämnare flisstorleken en energibesparing i massakokaren då koktider och temperaturer går att optimera.  Som om det inte vore nog är Multi Channel Swedens flishugg lätt att installera, serva och ger färre driftsstopp än en traditionell skivhugg. Med dessa förutsättningar är det inte att undra på att flishuggen nu väcker större och större intresse internationellt.

Programmet för veckan var späckat och det ingick möten med samarbetspartners, investerare och kunder. De besökte även handelskontor, kanadensiska inkubatorer och hubbar för utveckling. En av de platser som besöktes var FP innovation. Nicklas berättar att representanten de träffade var beordrad dit av sin chef och verkade inledningsvis lagom intresserad av att träffa dem. ”Men efter 10 minuters presentation var han nästan inne i min dator.  En vecka efter besöket i Kanada kom de över till Sverige och Örnsköldsvik för att titta på pilothuggen som står på Domsjö utvecklingsområde.”

Trots det stora intresset från Kanada, jobbar företaget just nu fokuserat mot den svenska marknaden. ”Vi har kontakt med samtliga stora aktörer i branschen och några känns riktigt heta” säger Nicklas.

Top

Boka ett besök

OBS:
Besökare står för alla kostnader i samband med besöket, inklusive flyg, boende, måltider, översättningar etc.

  • 1. Välj ett av dina huvudsakliga mål med besöket.

  • 2. Beskriv syftet med besöket ytterligare

  • 3. Fokusområde/områden för besöket?

  • 4. Förklara dina fokusområden

  • 5. Är du intresserad av att träffa företag? Om så är fallet, vilken typ av företag?

  • 6. Speciella önskemål

  • 7. Föredragna datum

  • 8. Förväntat antal deltagare

  • 9. Deltagarlista

    Deltagare #1

  • Kontaktuppgifter för arrangören för din räkning

  • Namn

  • E-post

  • Meddelande

Kontakt