Global attraktionskraft - Region Västerbottens varumärkesseminarium
06 jul 09:00 - 13:00
Region Västerbottens lokaler på Novgorodgränd 1, Visby
Region Västerbotten bjuder på tre akter som berör digital transformation, grön teknik och en spännande framtidsspaning.
Akt 1
Digital transformation – Hot eller möjlighet?
Den digitala transformationen medför stora möjligheter och utmaningar. Den förändrar inte bara företagens be ntliga affärsmöjligheter, utan i grunden även vårt samhälle. Alltifrån hur vi bor och verkar i städer, orter och byar till behovet av kompetens. Förändrar även vår syn på hälsa och sociala relationer.
Hur kan vi i Västerbotten bli ännu bättre på att ta oss an de möjligheter och utmaningar som den digitala trans- formationen innebär för att skapa en bättre framtid för alla Västerbottningar. En vardag där tillväxt, konkurrens- och attraktionskraften ökar samtidigt som vi utvecklar tryggheten, delaktigheten och servicen i hela länet.
Talare:
- Magnus Rudehäll, digital stateg, Region Västerbotten
- Andreas Skog, projektledare Digital kompetens, Region Västerbotten
Akt 2
Digitalisering och grön energi skapar Global attraktionskraft!
• North Sweden Cleantech • Spacetime • Node Pole
Talare:
- Peter Hedman och Susann Wiklund-Lindström, projektledare, North Sweden Cleantech
- Christoffer Svanberg, Chief Marketing Officer, Node Pole
- Marcus Bodin, Walter & Johanna AB, delägare i SpaceTime
Akt 3
Hur ska Västerbotten som region manövrera i framtiden för att sätta Västerbotten i världen och världen i Västerbotten? Kan vi skapa den globala attraktionskraft vi önskar när vi och världen i övrigt vänder blad in i framtiden?
Ett panelsamtal under ledning av moderator Andreas Skog.
Medverkande:
- Patrik Oksanen, politisk redaktör, MittMedia, Uppsala
- Ingrid Thylin, avdelningschef, Samhällsutveckling, Skellefteå kommun
- Jonas Lundström, chef, Näringsliv och samhällsbyggnad, Region Västerbotten
- Nina Björby, Kulturberedningens ordförande, Region Västerbotten
Taggar/ Almedalen, Region Västerbotten