​Explizit Environment gör avgiftning till en lönsam affär

Kemikaliekonsulterna på Skellefteåbaserade Explizit Environment ser tillbaka på ett framgångsrikt år. Med nya internationella kunder som SSAB i Finland och med tunga uppdragsgivare som Stockholms stad, där över 50 000 medarbetare ska utbildas inom kemikaliehantering, tar sig bolaget ständigt närmare målet: Att göra världen giftfri.

– Kompetensen för att rädda världen finns här i regionen, säger Pär Dunder, vd för Explizit Environment.

 

Med kunder som Volvo Cars, ABB och Boliden jobbar de med flera av Sveriges industrigiganter – och visst gör de skillnad: På ABB har de hittills lyckats halvera användandet av giftiga kemikalier. Att Volvo med ett produktionsmässigt sett gott miljösamvete kan rulla ut bilar på löpande band är till stora delar Explizit Environments förtjänst.

– Ja vi gör det möjligt, men det är partnerskapet som är avgörande – om inte företagen vi jobbar med tar kemikaliehanteringen på allvar blir det svårt att göra en verklig förändring. Vi har en lagstiftning i Sverige som reglerar användandet av kemikalier, men vi ställer högre krav än så, säger Pär Dunder och förklarar att det ständigt tillkommer nya kemikalier som smygs ut på marknaden och som varken företagen eller myndigheter egentligen har någon aning om vad de kan ställa till med.

– Det är väldigt skrämmande. Alla kemikalier är inte onda – tvärtom är många väldigt bra och har tjänat mänskligheten väl. Men gifterna ställer till det och kan ligga kvar i naturen mycket länge.

Enligt Pär Dunder är det därför viktigt att ha en starkt ifrågasättande inställning till kemikalier.

– Det finns nog ingen som vill fördärva miljön eller göra människor och djur sjuka. Problemet som företag kan stå inför är att undvika det utan att försämra produkterna eller lönsamheten. Men alla organisationer, inte bara verkstadsindustrin, borde ställa sig frågorna: Vad har vi för kemikalier? Behöver vi dem? Kan vi ersätta dem mot bättre alternativ? I regel går det väldigt bra att göra det och vinsterna är inte obetydliga.

Hur menar du?

– Ur ett affärsmässigt perspektiv är det förstås en konkurrensfördel att sälja produkter som inte är giftiga, vi konsumenter tenderar att värdesätta vår hälsa. Det gör medarbetare också. Sedan lönar det sig alltid att ha koll på kemikalierna, att till exempel inte köpa in mer än nödvändigt kan spara många slantar. Vi har flera kunder som kan vittna om det. På ett ännu viktigare plan mår planeten väldigt bra av det.

I dagsläget jobbar ett tjugotal kemikaliekonsulter på något av Explizit Environments kontor i Skellefteå, Göteborg och Malmö.

– Men vi ser stora behov att utöka styrkan. I takt med att företagen inser att giftfrihet är en konkurrensfördel ökar efterfrågan på vår kompetens. Vi märker det inte minst inom EU där investeringsprognosen för åtgärder mot giftfrihet är lika stor som för klimatförbättringar. I Sverige ligger miljöfrågans fokus mycket starkare på klimatet, vilket kanske kan invagga oss i en falsk trygghet om att gifter inte är en så stor grej. Så är det inte. Men vi jobbar på det!

Top

Boka ett besök

OBS:
Besökare står för alla kostnader i samband med besöket, inklusive flyg, boende, måltider, översättningar etc.

  • 1. Välj ett av dina huvudsakliga mål med besöket.

  • 2. Beskriv syftet med besöket ytterligare

  • 3. Fokusområde/områden för besöket?

  • 4. Förklara dina fokusområden

  • 5. Är du intresserad av att träffa företag? Om så är fallet, vilken typ av företag?

  • 6. Speciella önskemål

  • 7. Föredragna datum

  • 8. Förväntat antal deltagare

  • 9. Deltagarlista

    Deltagare #1

  • Kontaktuppgifter för arrangören för din räkning

  • Namn

  • E-post

  • Meddelande

Kontakt