Hongkong vill satsa på Umeåföretag

LunaLEC har en produktidé som är lockande för hela världen. Nu har Umeåföretaget blivit erbjudet att slussas in i den asiatiska marknaden via Hongkongs statliga företagspark.
– Det är en jättechans för oss, säger Patric Stafshede, vd.

LunaLEC sökte ett statligt finansierat ”softlanding-program” som går under Hongkongs vetenskapliga och teknologiska företagspark. Ett softlanding-program är en typ av satsning som ska hjälpa företag att landa mjukt i ett nytt land, utan att behöva börja om från början som startup-bolag.

Sedan 2013 när softlanding-programmet aktiverades har de haft 450 sökanden från nio olika länder, totalt har 114 projekt gått vidare. Nyligen fick LunaLEC det glada beskedet att Hongkong tror på deras teknik.

– Anledningen till att vi sökte är att vi har bra kontakter i Europa och USA, men Asien är en vit fläck på kartan för oss. Det är svårt att jobba upp kontakter utan lokal förankring och någon som kan kontinenten. Det här är en jättechans och en underbar dörröppnare för oss. Jag är väldigt exalterad, men vill inte dra för stora växlar på det ännu, säger Patric Stafshede.

– Vi vill komma närmare potentiella leverantörer och kunder som kan tänka sig att tillverka våra produkter på licens, men vi är också intresserade av specifika tillämpningar, att tillverka produkter utifrån deras specifika behov, säger Patric.

I ett första steg handlar det om en introduktion till Hongkongs företagspark, följt av seminarier, matchmaking, fabriksbesök och nätverkande.

LunaLEC har utvecklat en unik teknologi som gör att de kan skapa tunna och flexibla ljuskällor i plast som leder ström. Med deras teknik skulle sjukvården kunna förenkla behandlingen av gulsot hos nyfödda. Men det finns också andra användningsområden – ett mjölkpaket som börjar lysa när bäst före-datumet är passerat, eller en artificiell himmel hemma i taket, istället för att det hänger ner lampor, bara för att nämna några exempel som visar på bredden av möjligheter.

– Det här är en process som har pågått sedan november 2016 där vi har samverkat med Hongkong för att ge så relevant information som möjligt om vår region, våra bolag och om LunaLEC. Det känns roligt att de lyckats få in en fot, och vi har fler företag i regionen med stor potential som vi också jobbar för, säger Susanne W Lindström, projektledare för internationella affärer på North Sweden Cleantech, som hjälpt till i processen.

På bilden: Patric Stafshede, vd, LunaLEC. Foto: Mikael Hansson

Boka ett besök

OBS:
Besökare står för alla kostnader i samband med besöket, inklusive flyg, boende, måltider, översättningar etc.

• 1. Välj ett av dina huvudsakliga mål med besöket.

• 2. Beskriv syftet med besöket ytterligare

• 3. Fokusområde/områden för besöket?

• 4. Förklara dina fokusområden

• 5. Är du intresserad av att träffa företag? Om så är fallet, vilken typ av företag?

• 6. Speciella önskemål

• 7. Föredragna datum

• 8. Förväntat antal deltagare

• 9. Deltagarlista