Pay it forward och mångfald är framgångsfaktorer i Silicon Valley

Silicon Valley - platsen i Kalifornien som fullständigt kokar av innovatörer, entreprenörer, IT-jättar och stora investerare. Många i Sverige som jobbar inom startupkulturen och med näringslivsutveckling ser Silicon Valley som en förebild och strävar efter att skapa samma pulserande innovationsklimat. Så även i Norra Sverige och Västerbotten.

Silicon Valley är också en viktig marknad att synas på för att skapa affärer och söka samarbete. Genom Nordic Innovation House och Business Sweden har vi tagit en närmare titt på Silicon Valley för att se vilken hjälp vi kan erbjuda våra nordiska och svenska organisationer.

Nordic Innovation House (NIH) är en organisation som har kontor i Palo Alto, i närheten av Stanford University. Hit kan nordiska bolag vända sig för att söka samarbeten, kunder och investerare i Silicon Valley.

Katarina Chovra från Uppsala har ett Internship finansierat av Vinnova.

– Det är mycket viktigt för investerare att bolagen de jobbar med har en adress i närheten av dem. Det skapar trygghet att göra affärer, förklarar hon.

NIH erbjuder virtuella kontor för endast 110 dollar i månaden, de erbjuder också en kontorsplats för 750 dollar i månaden. I dagsläget har 55 svenska bolag ett virtuellt kontor här.

– Det är större nyfikenhet på innovation här, man är intresserad av nya idéer, fortsätter Katarina.

Silicon Valley har också skapat en stolthet för bolagen bland lokalbefolkningen. Varje år arrangeras nämligen Mountain View CA, ett tillfälle för alla bolag att visa upp sig för invånarna, för att visa vilka man är och vad man jobbar med.

Limes Audio är ett av de bolag som tidigare hade virtuellt kontor vid NIH.

– ”Pay it forward” är ett viktigt och välkänt begrepp i Silicon Valley. Det finns en stark kultur av att hjälpa varandra utan tanke och krav på att få något tillbaka av den man hjälper. Man tipsar om kontakter som tipsar vidare, trots att man inte känner varandra så väl, säger Fredric Lindström, fd vd på Limes Audio.

– I Sverige är man till viss del generös, men om man inte känner varandra bra blir det stopp säger Katarina och fortsätter:

–  I Silicon Valley är folk mycket mer ”barnsliga” än hemma. Här har man stor respekt för olika kulturer och att man tänker olika. I kombination med att man är barnslig blir det en större öppenhet mot nya idéer.

På Business Swedens kontor i San Fransisco kan man få hjälp med att komma in på marknaden. De har fått uppdraget av Energimyndigheten att vara en cleantech-hub och företag som Energimyndigheten har i sin portfölj har möjlighet att få hjälp av Business Sweden utan kostnad. Programmet som startade i våras har nu 5 svenska bolag som får hjälp.

Top

Intresseanmälan

Sidan är under utveckling. Klicka här för att komma i kontakt med oss!



  • 1. Jag är intresserad av:

  • Kontaktuppgifter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi lagrar dina kontaktuppgifter för ovan syfte till dess att du säger upp prenumerationen.
Läs mer om vår integritetspolicy här.

Kontakt