Coeos hybridlösning har gjort succé i coronatider

Affärsidén föddes ur klimatångest, en stor erfarenhet av distansmöten och över 20 års digital utveckling. 2019 bildade Anders Gunnarsson bolaget Coeo - en hybridlösning som väver ihop fysiska med digitala möten. Sedan slog coronapandemin till och nu är han den VD som tagit det ovanliga greppet att avlägsna sitt eget mobilnummer från hemsidan.

- Branschen är helt omkullkastad, vi har inte kunnat ta hand om alla som ringer, säger Anders

Den här dagen har Anders och hans team precis livesänt en konferens om social innovation från Väven i Umeå. Ämnet kunde inte ha varit mer passande. Anders innovation om att erbjuda en helt annan upplevelse än de traditionella mötesplattformarna som nätjättarna erbjuder har fått en rivstart. Bara under det första året har han gått från att vara ensamföretagare till att anställa fyra medarbetare och snart en femte.

Coeo är det latinska ordet för att mötas och just fysiska möten tvärstannade som alla vet på grund av pandemins utbrott. Då var Anders redan igång med Coeo.

- Vi fick verkligen en skjuts när förutsättningarna för att träffas ändrades över en natt. Samtidigt så märker vi ökad konkurrens där vi tidigare kände att vi låg ganska tidigt ute, men nu har fler upptäckt att behovet finns, säger Anders.

Höja deltagarupplevelsen

Coeo är en webbaserad plattform som klarar att sända ljud och bild i hög kvalitet. Anders vill höja själva upplevelsen utanför livesändningarna och ta tillvara på en konferens på ett eller annat sätt åt deltagare och arrangör. I Coeo går det att interagera mellan deltagare och föreläsare i en lösenordsskyddad webbtjänst.

- När livesändningen tar slut behöver det inte vara slut - hur kan vi engagera deltagarna ytterligare och bygga på deras kunskaper? Genom att erbjuda allt material och lite till. När man åker på konferens kan det pågå fyra parallella rum men man kan ändå bara finnas i ett av dem. Men genom att digitalisera allt så görs hela paketet tillgängligt även efteråt och kan man ta sig igenom sändningarna på ett enkelt sätt, även om programmet är åtta timmar, så märker vi att folk vill delta. Vi ser ofta hur folk registrerat sig i efterhand eller kommer tillbaka och fortsätter titta och diskutera, säger Anders.

Väldigt snabb utveckling

Anders har jobbat med digital utveckling sedan 1997 och IT-boomens födelse i Stockholm, därefter har han en stor erfarenhet från olika startups och 12 år av distansarbete från Umeå mot olika kunder. 

- Jag har fått en generell vana av att tänka på olika distansverktyg och alltid letat efter nya sätt att samarbeta med folk, säger han.

Många av Anders kompisar var flitiga resenärer och deltagare på konferenser jorden runt, trots att de kanske inte ville på grund av klimatavtrycken som deras deltagande medförde.

- Ofta är det forskare som har som krav att åka på konferenser, det kunde finnas i deras forskarkontrakt att åka till Nordamerika för att träffa andra forskare. De här tankarna om att skapa bättre digitala lösningar kom till mig via klimatfrågan och sedan när coronan slog till så blev det en rusch, säger han.

Har ni tagit nya tekniksprång under det här håret som Coeo har funnits?

- Absolut, det är väldigt snabb teknikutveckling där vi tillsammans med många andra bryter ny mark. Även kunderna är ute för första gången och gör det här, så det är många olika behov som ska tillgodoses. 

I Coeos erbjudande handlar det också om att hitta vägar för en ny affärsmodell där arrangören ska kunna tjäna pengar på de digitala eventen.

Vad har ni för kunder?

- Det är ganska blandat, allt från forskarkonferenser till Tech, till en hiphop-danstävling vilket var riktigt kul och annorlunda. Där var många deltagare, hela skolklasser som satt i andra städer och tittade på tävlingen tillsammans. I Luleå var det 40 personer som streamade sändningen på bioduk. Då är det bra att  man kan sända i hög kvalitet och erbjuda en fin upplevelse.

Behöver anställa fler

Han beskriver sig som grundare, VD, utvecklare, webbdesigner, administratör och receptionist. Enda problemet just nu är att dygnet har för få timmar. 

- För mig handlar det mest om utveckling just nu, jag hinner tyvärr inte svara i telefonen och har faktiskt tagit bort numret från vår hemsida. Vi behöver komma en bit längre med produkten innan vi kan börja satsa internationellt och skala upp och det jobbar vi på genom att anställa fler, säger Anders

Han tror att våra nyfunna digitala behov kommer att kvarstå även när pandemin har lagt sig. Efterfrågan finns där och han tror att det kommer experimenteras en hel del och då gäller det att hänga med.

- Omsättningen har ökat från noll till att gå "break even" med höstens uppdrag. Det känns kul att vara där med ett så ungt bolag. Nu siktar vi på att ta in mer pengar för att accelerera. Hittills har vi inte behövt ta in några pengar utan det har varit egna medel men efterfrågan är så pass stor att vi pratar med ett gäng investerare för att kunna vara med när tåget går. Vi tror starkt på vår produkt och även på tillfället att satsa, säger Anders.

Läs mer om Coeo här!

Top

Intresseanmälan

Fyll i nedanstående formulär för att anmäla intresse. 



  • 1. Jag är intresserad av:

  • Kontaktuppgifter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi lagrar dina kontaktuppgifter för ovan syfte till dess att du säger upp prenumerationen.
Läs mer om vår integritetspolicy här.