Elforest tar nästa kliv – med stark partner i ryggen

Tack vare sin unika spetskompetens inom elektriska drivsystem har Elforest Technologies från Örnsköldsvik gjort avtryck i cleantech-kretsar. Med internationella aktören Axel Johnson-gruppen som investerare är planerna stora.
– På tio års sikt hoppas vi bli flera gånger större än vad vi är i dag, säger vd Gabriel Söderholm.

I april blev det klart att Axel Johnson Internationals affärsområde Driveline Solutions gick in som investerare i Elforest. Därmed stärker Axel Johnson sin position på marknaden för drivlinelösningar.

– Det är helt i linje med vår affärsområdesstrategi, att stärka vår kapacitet och kompetens inom hållbar drivlineteknik. Elforest är ett värdefullt tillägg till Driveline Solutions med sin tekniska expertis och omfattande kunskap inom el- och elhybrid-system, säger Jan Brattberg, VD för Driveline Solutions, i ett pressmeddelande.

För öviksföretaget blev det något av jackpot att upptas i den stora, internationella företagsfamiljen som det innebär att vara en del av Axel Johnson.

– Det är en fjäder i hatten för oss och givetvis blir det tryggare med ekonomin, men det betyder också att vi har fått en helt annan trovärdighet. Det har varit svårt att attrahera de stora företagen som kunder då vi är fyra personer i företaget. När vi ingår i en stor koncern blir det betydligt enklare och på sikt är vi överens om att utveckla bolaget och bli en större aktör inom det område som vi redan finns på, säger Gabriel Söderholm, vd på Elforest.

Stod vid ett vägskäl

Elforest bildades 2006 och då var affärsidén att bygga världens första eldrivna skotare till skogsindustrin och det fullföljdes också, tillsammans med en prototyp blev det totalt sex skotare. Mellan 2012–2014 avtog skogsmaskineran för Elforest och verksamheten svängde över från att enbart handla om skogsmaskiner till att inte producera några egna alls.

– Den dåvarande ledningen bestämde att vi skulle fokusera på teknikkonsulting och hjälpa maskintillverkare att utveckla elektriska drivlinor och drivsystem, säger Gabriel.

Han började som inköpschef 2012 men rollen gick mer över till att jobba med kundprojekt och avyttra de stora lager som företaget drogs med.  2017 klev han på som vd och i den vevan hade de två stora ägarna, Volvo och Fouriertransform som är det statligt ägda riskkapitalbolaget, hoppat av eftersom deras ägande byggde på fordonstillverkning. En ägarförfrågan hamnade så småningom hos Gabriel och hans två kollegor Andreas Lundström och Fredrik Lorenc.

– Vi stod vid ett vägskäl där alternativen antingen var att lägga ner eller driva vidare i ny regi med ny inriktning och så här i efterhand är vi såklart glada över att vi satsade på Elforest framtid, säger Gabriel.

”Ingen skrivbordsprodukt”

Att Elforest utvecklades till ett vinstgivande företag är Axel Johnsons inblandning ett exempel på och i dag har den välkända industrigruppen 51 procent av Elforests aktieinnehav.

– Det har gått väldigt bra sedan vi tog över och helt kört teknikkonsulting. Det har lett fram till att vi hörts och synts vilket väckt Axel Johnssons intresse.

Elforest hämtar styrka i sin flexibla arbetsgrupp.

– Det är bland annat vår ringa storlek som gör oss flexibla, vi har dessutom erfarenhet som spänner brett trots att vi bara är fyra personer i dag. Vi kan delta i allt från förstudier till montage av färdiga prototyper i våra egna lokaler. Vi besitter en närmast unik spetskunskap i att utforma styrsystem till den här typen av elektriska drivlinor, säger Gabriel.

Eftersom de varit maskinbyggare så vet de vad det innebär och vilka utmaningar och krav som ställs.

– Även om vi är konsulter så tar vi inte bara fram en skrivbordsprodukt utan vi har erfarenheter som byggare av maskiner och det är en styrka.

Tre produkter i portföljen

I dag har i stort sett alla svenska fordons- och maskintillverkare ställts inför frågan hur man ska bredda sitt erbjudande inom elektrifierade drivsystem – det har blivit en konkurrensfördel för att inte förlora marknadsandelar.

– Men än så länge är tillgången på kompetens något begränsad, det börjar finnas elektriska standardkomponenter men att sätta ihop en välbalanserad drivlina och att bygga ihop ett styrsystem som interagerar på bästa sätt är inte lika enkelt och de kunskaperna besitter vi, menar Gabriel.

Till skillnad mot för fem, sex år sedan är kunderna i dag mogna för den här typen av lösningar vilket gör att Elforest har positionerat sig och en stor kund är till exempel Husqvarna i Småland.

Elforest har än så länge tre produkter i sin portfölj:

WCU.

– Det är flexibel och kostnadseffektiv styrenhet och den som vi ofta använder i de förstudieprojekt som vi är involverade i. Den hoppas vi kunna certifiera och CE-märka till en färdig kommersiell produkt.

Logger.

– Canbus-logger-utrustningen använder vi oss av frekvent, den har mest varit ett utvecklingsverktyg men där ser vi möjligheter att förpacka annorlunda och sälja som tjänst för att logga, övervaka eller uppdatera en maskin. Den ökade digitalisering av arbetsfordon gör att man kan övervaka arbetsfordon på ett annat sätt och vår egenutvecklade mjukvara klarar uppgiften.

 Battery Management System (BMS)

– Ett trådlöst batteriövervakningssystem som kan övervaka varje cell när man sätter ihop litiumceller till ett batteripack för att veta status och säkerställa att de har lika hög laddning som sina kompisar i packet. Det har vi jobbat med i flera år som utvecklingsprodukt och gjort ett antal projekt och prototyper, såväl hård- som mjukvara är under utveckling


Fotograf: Håkan Nordström

Top

Intresseanmälan

Fyll i nedanstående formulär för att anmäla intresse. 



  • 1. Jag är intresserad av:

  • Kontaktuppgifter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi lagrar dina kontaktuppgifter för ovan syfte till dess att du säger upp prenumerationen.
Läs mer om vår integritetspolicy här.