Intresseanmälan
Fyll i nedanstående formulär för att anmäla intresse.
Det blev fullt hus, 150 gäster, när Uminova Innovation i går bjöd in stadens näringsliv och startups till Match Up, ett after work-event för effektivt nätverkande. Deltagarna uppmanades hjälpas åt och dela med sig, både av sina erfarenheter och sina kontakter.
– De flesta som på förhand varit specifika med vilka de ville träffa eller vad de skulle kunna hjälpa någon annan med, lyckades vi matcha ihop med någon. Men största delen av matchningen skötte folk helt själva. Det var ett superlyckat event, säger Robert Winter, affärscoach på Uminova Innovation och ”matchningsgeneral” på gårdagens event på Uminova Science Park.
Mellan mingelvarven avhandlades flera ämnen på scenen tillsammans med profiler från lokala bolag och influgna aktörer från startupvärlden. Och innan eventet drog igång hölls separata möten mellan bland annat startups och investerare.
Marknadsföra sig mera
Är vi sämre på att framhäva oss ju högre norrut vi kommer? Det var en fråga som konferencieren Maria Olofsson ställde till Kerstin Cooley, investerare på Stockholmsbolaget Moor, ursprungligen från Malmberget. Det tyckte hon inte, men rådde ändå Umeås företagare att marknadsföra sig mer aggressivt mot resten av världen.
– I Stockholm har man dålig koll på Umeåbolagen. Och så plötsligt ser man att ett av dem köps upp av Google, sa Kerstin Cooley och syftade förstås på det färska uppköpet av Limes Audio.
Hundratals ansökningar
Ett återkommande ämne var bristen på utvecklare. Mattias Wiking från spelföretaget Paradoxs Umeåkontor berättade däremot om svårigheterna att välja mellan de hundratals spontanansökningar som skickas in årligen. Ett starkt varumärke och en medvetet internationell företagskultur, var de skäl som han trodde låg bakom populariteten.
Vill hjälpa fler Umeåbolag
Arish Karadaghi från Stockholmshubben Sup46 och Jonas Sandell från Danske Bank, representerade den gemensamma satsningen The Hub, en digital plattform som bland annat hjälper startups rekrytera nya talanger kostnadsfritt. Jonas Sandell uppmanade Umeåbolagen att skaffa sig användare där.
– Vi tror att fler startups i Umeå kan gynnas av att nå ut till resten av Sverige och resten av Norden, både för att rekrytera medarbetare och hitta potentiella investerare, och där är the hub en kanal, sa Jonas Sandell.
Inflyttade kvinnor
Alena Liptáková, helt nyligen inflyttad till Umeå från Slovakien, var en av besökarna. Hon deltog också i en av de meetups som hölls i anslutning till eventet, nämligen det privata initiativet Empowering Women. Alena kände sig inspirerad och skrev upp sig på den studiecirkel i entreprenörskap som nu startas för främst inflyttade kvinnor.
– Jag har tidigare jobbat inom hotellindustrin och konstvärlden och flera gånger fått höra att jag har ”en ägarattityd”, så därför tänker jag att detta kanske kan vara något för mig. Det vore fint att bygga något eget. Men först måste jag starta upp mitt liv här, lära mig språket och bekanta mig med nya människor.
Text av: Hanna Kangassalo, InfoTech Umeå
Bild av: Malin Grönborg
Fyll i nedanstående formulär för att anmäla intresse.